Web Analytics Made Easy - Statcounter

علی بابایی کارنامی گفت: هر جنایتکار و مجرمی باید هزینه سنگینی در جامعه بپردازد بنابراین برای اسیدپاشی هم از هزینه درمان گرفته تا سایر هزینه‌ها باید از مجرم گرفته شود تا تاوان سنگینی بپردازد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ یکی از جرایمی که در سال‌های اخیر افزایش پیدا کرد و نقل محافل شد، اسیدپاشی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جرمی که به شدت و عمیقا افکار عمومی را تحت تأثیر قرار می‌دهد و تاوان سنگینی برای بزه دیده دارد. از آنجایی که این جرم موجب ایجاد جراحات جبران ناپذیری مانند از بین رفتن بینایی، بافت‌های صورت و اندام‌های فوقانی بدن و مهم‌تر از همه، از میان رفتن زیبایی می‌شود. در سال‌های اخیر کم نبودند زنانی که قربانی اسیدپاشی شدند و برای همیشه زیبایی خود را از دست دادند حتی بدون اینکه فرد مجرم دستگیر شود و به سزای اعمالش برسد به همین دلیل قربانیان اسیدپاشی از جمله مرضیه ابراهیمی در مجلس شورای اسلامی حضور یافتند و خواستار تشدید مجازات اسیدپاشی شدند که سرانجام هم این طرح در کمیسیون قضائی تهیه و تبدیل به یک قانون شد اما با یک ایراد که نیاز به اصلاحیه داشت و هیچ وقت اصلاح نشد.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در طرحی که تهیه کرده بودند، نوشتند: «به منظور حمایت از بزه دیدگان موضوع این قانون، در مواردی که به علت مرگ یا فرار، دسترسی به مرتکب ممکن نیست، دیه از اموال وی و در صورت نداشتن مال یا کافی نبودن آن، تمام یا باقی مانده دیه از بیت المال پرداخت می‌شود.». شورای نگهبان به این بند از ماده ایراد گرفت و درنهایت با حذف این بند، قانون تشدید مجازات اسیدپاشی تصویب شد اما همچنان جالی خالی این بند حس می‌شود و به نظر می‌رسد، نمایندگان مجلس جدید باید تجدیدنظری کنند تا حداقل بار مالی از روی دوش قربانیان اسیدپاشی برداشته شود.

علی بابایی کارنامی، سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی درگفتگو با خبرنگار اجتماعی برنا با اشاره به پیگیری این کمیسیون درمورد مجازات اسیدپاشی گفت: کمیسیون اجتماعی مجلس یازدهم به عنوان یک آسیب و معضل اجتماعی، موضوع اسیدپاشی را که در سال‌های اخیر افزایش پیدا کرده در دستورکار خود قرار داده است.

او با تاکید بر سیاست کمیسیون اجتماعی درخصوص مجازات اسیدپاشی افزود: سیاست اصلی ما این است که به جای درمان و پیش بینی مسائل بعد از اسیدپاشی از این اقدام جلوگیری کنیم درواقع در برنامه خود داریم با کارشناسان، جامعه شناسان فرهیخته کشور و استادان دانشگاه جلساتی ترتیب دهیم تا علت و انگیزه اسیدپاشان را شناسایی و در پی رفع آن بربیاییم که درنتیجه آن دیگر شاهد اسیدپاشی در کشور نباشیم و این موضوع از ریشه حل شود.

بابایی بیان کرد: به طورکلی تمرکز ما بر پیشگیری از اسیدپاشی است چون این جرم اگر به وقوع بپیوندد تبعات سنگینی دارد و هزینه بعد از آن بیشتر از پیشگیری کردن است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به سخنان امام جمعه اصفهان مبنی بر ناامن کردن فضای جامعه برای بدحجابان گفت: وظیفه امام جمعه هر شهری تذکر دادن، امر به معروف و نهی از منکر است اما متاسفانه از سخنان امام جمعه اصفهان، برداشت‌های سیاسی شد درصورتی که منظور ایشان اینگونه نبود که اگر کسی بی حجاب بود روی صورتش اسید بپاشیم، متاسفانه عده‌ای سودجو از این صحبت‌ها بازی‌های سیاسی درمی‌آورند که شنوندگان باید عاقل باشند.

او افزود: اصل بر رعایت حجاب در جامعه است و این موضوع باید در حد شان نظام جمهوری اسلامی ایران حفظ شود چراکه شایسته نیست کشوری که دایه دار حجاب در کشور است، خودش زنان بی حجابی داشته باشد اما متاسفانه برخی با کلمات بازی می‌کنند و آزادی اندیشه با آزادی حجاب را تلفیق می‌کنند که اصلا درست نیست.

نماینده مردم ساری در مجلس شورای اسلامی درخصوص برنامه کمیسیون اجتماعی درخصوص یکی از بندهای قانون تشدید مجازات اسیدپاشی گفت: شورای نگهبان متشکل از 6 فقیه است که قوانین را از منظر شرعی مورد بررسی قرار می‌دهند بنابراین اگر آنها به این نتیجه رسیدند که بند فوق، یعنی بندی که اشاره به پرداخت دیه توسط بزهکار و بیت المال می‌کند، باید حذف شود نمایندگان مجلس باید مورد توجه قرار دهند.

او تصریح کرد: البته گفتنی‌ست درصورت نقد شورای نگهبان، نمایندگان مجلس بندی را حذف نمی‌کنند بلکه یا آن را اصلاح می‌کنند یا اینکه از دستورکار خود خارج می‌کنند بنابراین نمی‌توان گفت این بند توسط نمایندگان مجلس حذف شده است.

بابایی کارنامی با اشاره به نظر خود درمورد این بند ادامه داد: به نظر من اینکه یک اقدامی را جرم شناسی کنیم و سپس برای آن دیه از بیت المال هم درنظر بگیریم، گستاخی ایجاد می‌کند و ممکن است در آینده شاهد افزایش آن جرم شویم به همین دلیل اعتقاد بنده براین است که ما باید هزینه را برای مجرم افزایش دهیم تا جرات نکند دست به اقدام جرم بزند.

او در پایان اظهار کرد: هر جنایتکار و مجرمی باید هزینه سنگینی در جامعه بپردازد بنابراین برای اسیدپاشی هم از هزینه درمان گرفته تا سایر هزینه‌ها باید از مجرم گرفته شود تا تاوان سنگینی بپردازد چراکه هرچقدر هزینه بزهکار را بالا ببریم از وقوع جرم پیشگیری کرده‌ایم.

//انتهای پیام: 4

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: اصفهان امام جمعه مجلس شورای اسلامی هزینه های درمان اسیدپاشی علی بابایی کارنامی مجلس شورای اسلامی کمیسیون اجتماعی مجازات اسیدپاشی نمایندگان مجلس امام جمعه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۰۵۹۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش عباس عبدی به سخنان مهدی نصیری: اصلاح‌طلبی و براندازی دو راهبرد غیر قابل جمع است

به گزارش جماران؛ گفت و گوی عباس عبدی تحلیلگر مسائل سیاسی با خبرآنلاین در پی می آید:

 

پس از گفتگوی آقای نصیری با بی‌بی‌سی انتقادهای زیادی بویژه از سوی اصلاح‌طلبان داخلی مطرح شد دلیل آن چیست؟ 

واقعیت این است که در این مورد خاص اصولگرایان عزیز هستند که باید موضع‌گیری صریحی می‌کردند، آنان که درباره همه چیز برای اعلام موضع پا به رکاب هستند در این مورد سکوت کرده‌اند. ولی چون نمی‌خواهند به انتساب گذشته ایشان اشاره شود یا به این علت که به درستی گمان می‌کنند موضع‌گیری آنان فاقد نفوذ است زحمت این کار را بر دوش اصلاح‌طلبان انداخته‌اند.

 

فکر می‌کنید که چرا آقای نصیری فرایند عبور از منتهی‌الیه حکومت را تا منتهی‌الیه اپوزیسیون طی کرده است؟ و چرا با ایشان برخورد نشد و به راحتی اجازه خروج هم داشتند.

واقعیت این است که گرچه عبور این فاصله از سوی آقای نصیری موجب تعجب است ولی خیلی هم فوری رخ نداده است و چند سال طول کشیده است. این پدیده در میان جناح اصولگرایان حاکم مسبوق به سابقه است و تا کنون افراد زیادی این مسیر را رفته‌اند. علت هم این است که آنان از نزدیک شاهد موارد بی‌صداقتی یا توطئه‌چینی و دودوزه‌بازی و در نهایت عمق اندک افکار در آن سو هستند. ابتدا خود را توجیه می‌کنند و می‌گویند انشاالله گربه است ولی وقتی زیاد شد از درون خالی می‌شوند و کافی است یک تجربه منفی شخصی هم پیدا شود و به یکباره از آنها عبور نمایند.

درباره عدم برخورد و آزادی خروج هم بیش از آن که نکته‌ای متوجه آقای نصیری باشد مربوط به تبعیض‌ها و بی‌عدالتی‌های رفتاری جاری است که موجب می‌شود کسانی را برای زدن کوچکترین حرفی احضار کنند و برای حجاب چنین تحت فشار قرار گیرند، دیگران با بیان تندترین مواضع آزاد باشند. در واقع باید با همه همین‌گونه با سعه صدر مواجه شوند. امیدواریم که چنین شود. مبنای رفتار نباید سیاسی باشد باید قضایی محض باشد.

 

فارغ از اینها به نظر شما ایشان چرا رفت؟

ما وظیفه داریم همان را که گفته باور کنیم مگر این که شواهد دیگری در نقض آن بیان شود. ولی مشکل آقای نصیری این است که به دلائل پیش‌گفته و سوابق موجود، احتمال کمی وجود دارد که افکار عمومی با گزاره‌های اعلام شده ایشان همدلی کند، لذا همه در پی یافتن طرح و برنامه‌ای پیچیده در پشت ماجرا هستند. با این حال باید منتظر بود تا حقیقت روشن شود.

 

به نظرتان آن طرف از او استقبال خواهند کرد؟

پاسخ به این پرسش سخت است. آن طرف نیروهای پراکنده و با وابستگی‌ها و کارفرمایان سیاسی و فکری و حتی مادی گوناگونی هستند. بعلاوه در سطح اظهار نظر که افراد حرف‌های خودشان را می‌زنند ولی در سطح همکاری بعید می‌دانم که با وجود چنین وضعی اعتماد کسی برای اقدام عملی جلب شود.

 

به عنوان آخرین سوال فکر می‌کنید ایده او برای کسانی جذاب است؟

دنیای سیاست بیش از این که دنیای ایده‌ها باشد دنیای قدرت است. میان قدرت و ایده باید رابطه نزدیکی باشد. این حرف‌ها را دیگرانی هم در خارج زده‌اند ولی بسرعت به حاشیه رفته‌اند. در شرایط کنونی همان کسانی که علیه آنان حرف می‌زد، قدری از این فضا بهره‌مند می‌شوند. به نظرم یک دو راهی قرار خواهد داشت که هر دو سویش زیان است. 

ولی ایده او بیشتر ناشی از این است که سیاست به امری شخصی تقلیل یافته و گویی اراده‌های افراد به تنهایی منشأ اثرات تعیین کننده است. بعلاوه براندازی قابل جمع با اصلاح‌طلبی نیست. فارغ از این که با کدام‌یک موافق باشیم یا خوب بدانیم راه میانبری هم وجود ندارد. برخی خواسته‌اند تحت عنوان تحول‌خواهی راه میانه نشان دهند در حالی که تحول‌خواهی بر مضمون و محتوا تاکید دارد که هم می‌تواند شامل اصلاح‌طلب شود و هم برانداز. 

در حالی که این دو شیوه فعالیت سیاسی هستند. مثل زمان انقلاب که همه برانداز شدند با محتواهای کاملا متفاوت و حتی متضاد از یکدیگر. شیوه‌ و راهبرد سیاسی قابل میانبر زدن نیست.

دیگر خبرها

  • واکنش عباس عبدی به سخنان مهدی نصیری: اصلاح‌طلبی و براندازی دو راهبرد غیر قابل جمع است
  • ببینید | سخنان شاپور بختیار در مورد شخصیت و سبک زندگی امام خمینی در جلسه‌ی شورای امنیت حکومت پهلوی
  • مردم تقسیم‌بندی‌های سیاسی مجلس را مشخص می‌کنند
  • نماینده چابهار: ماجرای باغ ازگل که بدون اطلاع امام جمعه به نام او زده شده، بر دین اثر منفی دارد یا چند تار موی زنان؟
  • نگاه مجلس دوازدهم خارج از باندها و جناح‌های سیاسی است
  • مسئولیت علم در کلاس امام صادق(ع)
  • فضای مجازی باید قانون داشته باشد/لزوم قانونمندی پدیده‌های اجتماعی
  • باید بعد از انتخابات «لیست‌بندی‌ها» را کنار گذاشت
  • معاون سیاسی استانداری اصفهان در مدرسه دوران تحصیل خود حضور یافت
  • مجازات دریافت وجه اضافی از بیماران چیست؟